cik lesung~


Tuesday, October 8, 2013

the sweetness of abah

Selalunya kalau balik cuti, aku akan balik dengan kawan dan dia akan tinggalkan aku dekat tol sebab rumah dia jauh lagi. Abah yang akan jemput aku dari tol ke rumah. Kalau beg kecil, aku akan suruh abah ambil dengan motor ja. Cepat. 

Perjalanan dari tol dengan rumah cuma ambik masa 20 minit ja. Dekat dan kami akan lalu satu jambatan. Jambatan Semeling. Rumah aku dari jambatan pulak, 10 minit. Atas moto, kami selalu bersembang. Banyak benda nak cerita dekat abah pasal hidup aku di maktab. 

Sampai atas jambatan, aku tanya abah. "Abah rasa kan, ada buaya dak dalam sungai ni?" Abah jawab, "Mesti ada. Dalam ni.Waktu orang dok buat jambatan ni, umuq Nasuha berapa?" "4 tahun rasanya. Awat abah?" "Ingat dak waktu jambatan ni tengah bina, tak siap lagi pun, abah selalu bawa Nasuha mai sini. Buat apa tak tau. Padahai bahaya nii! Abah tak pikiaq ka waktu tu? Apa benda la abah pikiaq waktu tu sampai tak ingat pasai bahaya dok bawak anak mai sini." Suara dia kesal sungguh. Aku pun try calmkan dia. "Ala. Tak jadi apa pun. Cuma selipar Nasuha ja jatuh. Sayang sebab selipar Sailormoon.hehe." "Yaka? Abah lupa dah. Tapi dulu abah memang pegang Nasuha kuat-kuat waktu bawa mai sini. Tak lepas pun tangan." 

Walaupun aku selalu berselisih pendapat dengan abah, tapi, bila sampai satu tahap, aku tak boleh sangkal yang sayang abah dekat anak dia tak pernah kurang. Dari dulu sampai sekarang.

No comments:

Post a Comment