cik lesung~


Monday, December 26, 2011

Aku perlu KESEMPURNAAN

Semua orang dalam dunia ni kalau boleh nak kesempurnaan. Hei ! Dalam dunia ni mana ada yang sempurna lah ! Kesempurnaan apa yang aku nak mengomel kali ni? Aku nak ngomel ngomel pasal kesempurnaan beragama. Bagi aku, kita mungkin takkan sempurna dalam benda lain. Contoh, " Si Enjolina Julu tu, memang cantik lah! Siapa pun yang tengok dia, mesti nak tengok dua puluh kali lagi. Tapi sayang, sengauu." Ataupun, "Sedap betul suara mamat Bred Put Put tu. Tambah-tambah pula kalau menyanyi lagu Isabela. Tapi tu lah kan. Mengaji pulak tak berapa pandai." 

Apa apa pun yang kita ada dalam dunia ini, mesti ada yang kita akan rasa kurang. Mungkin aspek aspek seperti paras rupa, kebolehan diri. Kali ni, bukan aku nak cakap pasal bab bersyukur, bersyukur tu WAJIB. 

Seseorang yang sempurna dalam beragama boleh membimbing dan membawa diri dia sendiri dan diri orang lain untuk menuju ke arah yang redha. Dalam bahasa yang mudah, lelaki yang berilmu dan beramal soleh akan dapat membimbing isteri dan keluarganya ke jalan yang benar. Agama adalah tiang. Rumah yang tak kuat tiangnya akan roboh. Tetapi, rumah yang kuat tiangnya, tidak akan roboh dan sekali gus akan menjamin keselamatan isi di dalam rumah tersebut. Sebab apa aku kata kesempurnaan beragama? Sebab, kalau orang tu betul-betul beragama, dia takkan buat benda-benda yang jahat. Contoh lagi, hamba Allah ni, dia ikut semua perintah Allah. Hati dia betul-betul bersih. Memang tahap pure. Aku berani kerat kuku, dia takkan buat benda yang tak betul. Sebab, Allah dah block hati dia. Jadi, dia memang betul-betul sempurna dalam agama. 



Dulu, aku pentingkan intelek. Bagi aku, dengan tingginya intelek seseorang itu, dah cukup untuk cover semua perkara. Dengan intelek juga, seseorang itu boleh bezakan yang mana baik dan yang mana buruk. Tapi, aku silap. Orang yang tinggi dengan IQ tapi bukan EQ dan juga agama, dia akan lemas. Sebab, dia tak ada tiang untuk berpaut. Dan sebaliknya. 


mencarik0nklusi ~~ Entri ini hanya mengikut arah angin hati. Perlu untuk aku dekati orang bertiang. Boleh aku tumpang berpaut.





No comments:

Post a Comment