cik lesung~


Tuesday, December 13, 2011

BERMULA KEMBALI.

Bismillah. semenjak habis musim assignment nie, lama benar tak menaip. Macam biasa, bila dah habis demam exam nie, berbundle-bunde lah masa. Manusia kan, bila tak ada cuti, merungut. bila terlebih cuti pon merungut. Tak pernah bersyukur kan? *gedebuk. kena batang hidung sendiri. buu.

Cuti-cuti nie biasa lah. Banyak betul aktiviti yang manusia-manusia ni dah plan.

  • Kenduri kahwin. Kadang-kadang dalam sehari tu, 2 3 undangan kahwin hari sama. Jadi, pandai-pandai lah bahagi ruang dalam perut tu nak menyumbat makan yea. Jangan sampai terkeluar balik.
  • Membina lemak dalam badan.*gedebuk kena hidung lagi. Yang ni pon kes tak bersyukur jugak. 
  • Alasan paling kukuh anak-anak nak ajak mak ayah bercuti. 
  • Bergetar jiwa raga tunggu result exam. Waktu nie, mula nak alert dengan anonymous call sebab takut unit peperiksaan call.*jauh-jauhkan la
  • Mak-mak seluruh Malaysia sibuk menurunkan ilmu memasak kepada anak dara lagi sunti mereka. Takut bakal menantu nanti dapat penyakit kurang zat.
  • Anak dara sunti dan anak teruna banyak dapat tawaran jadi pengapit kalau sedara atau kawan-kawan kahwin. 
  • Cikgu-cikgi sibuk tanda kertas periksa.
  • Budak SPM tengah berjuang setengah mati. *aku benci SPM
  • Terasa diri sangatlah tua sebab banyak kawan-kawan yang sebaya dah kahwin. wuuuuu~

Apa pun aktiviti yang kita buat,biarlah besederhana. Sebab, agama pun tuntut kita besederhana dalam semua perkara. Contoh, kenduri kahwin tu, tak payah grand grand sangat pun tak apa. Jemputan beribu-ribu sampai terpaksa berhutang sana sini. Buat setakat yang mampu. Bagi aku, setakat lepas apa yang wajib, cukuplah. Tapi sesetengah orang yang beranggapan, " Laa. sekali seumur hidup kot ! Buat grand grand apa salahnya ?! Kau ni memang target nak kahwin banyak kali ke yang kau buat majlis biasa biasa je heh?" Ini contoh dialog aku. Aku tak pernah lagi dengar orang cakap macam ni. Kalau yang mampu tu, go on lah. Tak ada pon dosanya buat majlis grand-grand. Tak gitu?

Tapi kan, bila cakap pasal kahwin ni. Sekarang ni aku tengok trend kahwin awal. Banyak betul kawan-kawan sebaya dengan aku yang dah dan nak kahwin. Kawan yang selalu main batu selambut sekali waktu kecil-kecil, kawan sekolah yang selalu gosip sana-sini, alih alih, dah nak kahwin. Awal jodoh diorang. Bagus bagus. Saya suka. Saya suka. Tu maksudnya diorang dah matang, dah laksanakan sebahagian iman diorang, Insya Allah, Jannah tempat diorang kalau diorang taat perintah suami, hidangkan makanan dekat suami, layan suami, senyum dekat suami, tunggu suami balik kerja, semua tu pahala. Bukan susah pon nak buat semua tu. Tapi, pahala berganda-ganda.

Cuma, yang tak bestnya bila tengok kawan-kawan dah kahwin ni, ada pulak suara yang bisik-bisik dekat hati sendiri, "Tua dah ke aku nie? Orang yang sama umur dengan aku pun dah kahwin. Aku? Bayang-bayang pun tak nampak lagi". Sabar. Mak aku selalu cakap, " Kalau akak nak orang beriman jadi suami, akak pun kena mula dari sekarang la untuk jadi orang yang beriman." 



mencarikonklusi  ~ terasa janggal pulak tulis blog kali ni. Happy reading ! ;)







    No comments:

    Post a Comment