cik lesung~


Wednesday, February 15, 2012

From Sydney with love.

Semalam akak akak usrah aku datang melawat. Diorang student maktab aku jugak. Tapi sambung study dekat Macquarie, Sydney sana noh. Tak pernah la aku berani mimpi nak sampai sana. Tapi diorang selalu ja pelawa pergi sana. Diorang ingat Sydney tu boleh pergi naik skuter yang guna bateri tu? HAHA. Dua hari je aku boleh jumpa diorang. Tambah-tambah Kak Atin. Yang lain dah sibuk nak balik sana. Huh. Sekarang ni semua dah balik. Mau setahun jugak la nak jumpa balik pun. Dalam masa tak sampai satu jam pun aku boleh borak-borak dengan Kak Raja pasal hidup diorang dekat Sydney tu, aku dah boleh rasa betapa bertuahnya diorang. Bukan sebab nak kerek kerek duduk obesi, tapi apa yang Allah kurniakan dekat diorang dekat sana. KEMANISAN IMAN.

Kak Raja cerita, diorang dekat sana, selalu solat dekat lapangan. Maksudnya, solat dekat tempat yang terbuka. Macam dekat tengah-tengah taman bunga ke. Bila keadaan macam tu, secara tak langsung diorang amat amatlah jaga diorang punya pakaian. Ye lah. Takkan nak pakai telekung dekat tengah tengah laman tu kan. Maksud aku, bukan tak boleh, Tapi, diorang ada inisiatif lain yang mana, diorang setiap hari memang akan pakai pakaian yang boleh terus bawa untuk solat. Faham kan maksud aku? Pakaian yang bersih, dan memang menutupi aurat. Bila aku dengar tu, Ya Allah. Kagumnya aku. Bagi aku, sebelum mula belajar dekat Sydney tu, diorang memang sebaik baik manusia lah. Kak Raja cakap, memang dekat sana, jadi makin kuat untuk cari jalan Allah. Subhanallah.

Yang tak pakai tudung, dah pakai tudung. Yang pakai tudung biasa (bawal) macam aku, dah setapak pakai tudung labuh. Yang dulu macam jauh sikit, dah mula pinjam buku agama sebab nak baca. Allah memang dah tunjuk kuasa Dia ! Tambah Kak Raja lagi, mungkin diorang jadi macam tu sebab dekat sana memang susah nak cari golongan yang arif pasal agama macam dekat maktab ni. Jadi, kena ada usaha sendiri untuk cari semua tu. Usrah pulak, memang diorang tak tinggal.

Biasalah, bila dah duduk menumpang tempat Mat Salleh nie, ada racist dia jugak. Ada yang bila jumpa orang Islam, tiba-tiba pulak jari tengah tu berdiri sendiri. Diorang memang tengok pelik akak-akak yang berkelubung kelabang ni. Tambah yang pakai purdah, dikatakan pulak pengganas. Nampak macam burung lah. Sesetengah lecturer pulak, ada yang macam nak ajar tak nak ajar je orang Malaysia ni. Kalau yang okay tu okay lah.

Pasal kos hidup pulak. Haa. Part ni sedih sikit. Elaun diorang sama je dengan elaun degree kami dekat maktab ni. Tapi, dah nama pun guna mata wang dollar, bahagi 3 lah jawabnya. Dekat sana, ada yang kerja cleaner, hantar surat khabar, babysitter. Tapi gaji diorang bukan macam gaji Malaysia ni. Kerja clener tu, sehari 60 dollar. Cuba darab dengan 3. Tak ke RM180 sehari? Dah la kerja sehari 4 jam je. Kalau aku pun nak. Mop mop lantai sikit, sental-sental tingkap, dah dapat RM180. Sewa rumah dekat sana mahal. Sebulan dah cecah RM900. Kos hidup dekat sana tinggi. Kesian kan?

mencarikonklusi~ Aku memang kagum dengan kakak kakak aku tu. Teringin betul aku nak jadi macam diorang. Tapi tak tau nak start dari mana. Orang macam ni lah yang boleh buat bini beb. Okay, siapa yang nak try, boleh bagitau aku. Aku bagi form okay ! Insya Allah, sampai syurga. ;)

 Hold my hand and bring me there too. 
  

No comments:

Post a Comment