cik lesung~


Thursday, July 26, 2012

hidup oh hidup.

Siapa kata hidup ni senang? Meh sini aku jentik cuping telinga dia. Dugaan merata-rata. Macam jalan tar dekat lorong belakang kedai Ah Seng. Lubang melambak. Silap langkah, terbenam kaki. Macam hidup, tak pandai jaga diri, habis. Dugaan ni Allah datangkan bukan dengan cara hidup susah ja. Tapi, hidup senang pun dugaan. Setengah orang cakap, "Aku hairan tengok orang. Masalah tak henti. Aku happy je. Tak da pulak aku diuji dengan apa-apa." Sahabat, anda salah sikit ye. Itu pun sebenarnya ujian. Allah nak tengok macam mana kita handle ketidakadamasalah kita tu. Bongkak kah kau? Sombong mendongak langit? 
Minta dijauhkan. Mak selalu pesan, walau apa pun kejayaan yang kita dapat, jangan mendongak langit. Jangan sesekali. Sebab tak kemana pun. Kalau kau dah sombong dengan diri, orang sekeliling, Allah, habislah. Senang cerita, merendah diri lah. Tak rugi. Orang lagi respect ada lah. Kan? *sengehhh


Bagi aku, dugaan yang berat lebih baik dari dugaan yang tak ada dugaan? err. Urdhunya bahasa. Maksudnya, kalau kita ditimpa kesusahan, barulah kita macam "Ya Allah. Ampunkanlah dosaku......lagi dan lagi". Kita akan selalu ingat Allah kan? Kalau Allah bagi dugaan kejayaan dekat kita? Selalu ke kita akan terus meminta dari Dia? Tak semua macam ni. Tapi, akan ada jugak sikit. Biasalah, dah senang kan. Jujurnya, yang tu paling aku takut. Takut jauh dari Dia. Sebab kita akan rasa hidup ni ditongkat langit. Bahaya kan? Nauzubillah. 


mencarikonklusi~ Alhamdulillah, suprise final result. Hadiah untuk mak dan abah. Boleh kurangkan sikit rasa penat diorang besarkan aku. Apa pun, merendah dirilah. Tak selalunya kita di atas. Be to Allah as He wishes, and He will be to you more than you can wish for. *senyuuummmm

No comments:

Post a Comment